Lietuvos Geležinkeliai mini
garbingą 160-ties metų jubiliejų ir šia proga parengė daug visokių ekskursijų
po savo valdas.
Žymi keliautoja ir blogerė „Kūtvėla“,
traukiniu į ekskursiją atvykusi iš Vilniaus rašo.
Būna, atvykusius pasitinka su gėlėmis, duona ir druska, bet kad
juos sutiktų pats stoties viršininkas-tai pirmą kartą! Esu labai dėkinga ponui
Sauliui Baikščiui už man paskirtą laiką ir aprodytus Kybartus, nes tas dvi
valandas iki ekskursijos ir pravaikščiojome kartu po miestelį.
Kybartų geležinkelio stotis,
galima sakyti, yra miestelis, kuris niekada nemiega, kaip koks Niujorkas ar Las
Vegas (jeigu rašau Niujorkas, tai gal ir Lasvegasas?), nes čia privalomai
sustoja sunkvežimiai, krovininiai traukiniai ir keleiviniai traukiniai į
Kaliningradą ir iš jo. Kybartuose vyksta pasienio ir muitinės patikra,
perkabinamas šilovežis- rusiškas šilovežis prikabinamas ir tempia traukinį apie
1 km iki kitos patikros-šį kartą jau Rusijos Federacijos teritorijoje,
lietuviškas šilovežis tempia keleivinį traukinį iki Lietuvos sienos ir
keičiamas į baltarusišką, jeigu kertama Lietuvos-Baltarusijos siena.
Kybartai susiformavo prie istorinės Prūsijos ir LDK sienos, kuri nesikeitė nuo 1422 m. Kybartų geležinkelio stotis su caro apartamentais buvo labai moderniška ir unikali visoje šalyje, savo grožiu nusileidžianti tik Sankt Peterburgo geležinkelio stočiai. Yra žinomi du tuneliai stoties teritorijoje, bet jie dar laukia savo tyrinėtojų. Kybartuose darbavosi mutinės pareigūnai ir kontrabandininkai, miestelyje veikė lošimų namai, per sieną iš Vokietijos plūsdavo naujos buities ir aprangos mados, netgi, sakoma, parduotuvių staktos buvo vokiško dizaino. Įdomiai čia vykdavo žvejyba tais laikais, kai siena buvo tik upelis-iš vienos ir iš kitos pusės sėdėdavo po žveją, ant meškerės kybartietis užsimeta prekę (sviesto, lašinių, dešros) ir meta "masalą" į kitą krantą, ten kitas žvejys nusikabina prekę, prikabina pinigėlį, ir "atmasaluoja" atgal. Kybartų gatvės buvo apšviestos elektra 1900 m.-sakoma, kad po tokia lempa galėjai laikraštį skaityti. Miesto vandentiekis ir kanalizacija Kybartus pasiekė anksčiausiai visoje Užnemunėje. Sakoma, kad XIX-XX a. sandūroje Kybartuose jau nebebuvo medinių namų, šiaudais ar skiedromis dengtų stogų, bet vertinga miestelio architektūra buvo sunaikinta karų metais, kai, įvairių valdžių metais trūkstant statybinių medžiagų, nukentėjusių nuo karo pastatų plytos buvo naudojamos statybai. Sovietiniais metais išlikę senieji pastatai buvo pritaikomi aprūpinti žmones valdiškais butais, todėl vidinės erdvės buvo sunaikintos perdirbant originalų išplanavimą į kuom daugiau kambarėlių. Sakoma, kad tik J. Basanavičiaus g. 38 esantis pastatas išvengė perstatymo ir išlaikė originalius bruožus.
Kybartai susiformavo prie istorinės Prūsijos ir LDK sienos, kuri nesikeitė nuo 1422 m. Kybartų geležinkelio stotis su caro apartamentais buvo labai moderniška ir unikali visoje šalyje, savo grožiu nusileidžianti tik Sankt Peterburgo geležinkelio stočiai. Yra žinomi du tuneliai stoties teritorijoje, bet jie dar laukia savo tyrinėtojų. Kybartuose darbavosi mutinės pareigūnai ir kontrabandininkai, miestelyje veikė lošimų namai, per sieną iš Vokietijos plūsdavo naujos buities ir aprangos mados, netgi, sakoma, parduotuvių staktos buvo vokiško dizaino. Įdomiai čia vykdavo žvejyba tais laikais, kai siena buvo tik upelis-iš vienos ir iš kitos pusės sėdėdavo po žveją, ant meškerės kybartietis užsimeta prekę (sviesto, lašinių, dešros) ir meta "masalą" į kitą krantą, ten kitas žvejys nusikabina prekę, prikabina pinigėlį, ir "atmasaluoja" atgal. Kybartų gatvės buvo apšviestos elektra 1900 m.-sakoma, kad po tokia lempa galėjai laikraštį skaityti. Miesto vandentiekis ir kanalizacija Kybartus pasiekė anksčiausiai visoje Užnemunėje. Sakoma, kad XIX-XX a. sandūroje Kybartuose jau nebebuvo medinių namų, šiaudais ar skiedromis dengtų stogų, bet vertinga miestelio architektūra buvo sunaikinta karų metais, kai, įvairių valdžių metais trūkstant statybinių medžiagų, nukentėjusių nuo karo pastatų plytos buvo naudojamos statybai. Sovietiniais metais išlikę senieji pastatai buvo pritaikomi aprūpinti žmones valdiškais butais, todėl vidinės erdvės buvo sunaikintos perdirbant originalų išplanavimą į kuom daugiau kambarėlių. Sakoma, kad tik J. Basanavičiaus g. 38 esantis pastatas išvengė perstatymo ir išlaikė originalius bruožus.
Bendruomenė, kurios pėdsakų
pasigedama, buvo žydai. Tokiame mieste, kaip Kybartai, šių verslių žmonių
negalėjo nebūti. Jų bendruomenė sparčiai augo atsiradus geležinkeliui ir
išaugus užsienio prekybai. Žydai savo lėšomis 1870 m. pasistatė sinagogą, kaimo
pakraštyje įsirengė kapinaites, bet ilgą laiką neturėjo savo rabino, čia atvykdavo
rabinas iš Virbalio. Prieš pateikiant krovinį muitinei reikėdavo jį tinkamai
įforminti, todėl atsirado niša privačioms ekspedicijos kontoroms, tuom užsiėmė
žydai. Pasakojama, kad žydas Fiškė Braunas pervesdavo per sieną "gyvąją
kontrabandą"- nuo caro rekrūtų duonos bėgančius lietuvius (įdomumo
dėlei-caras į rekrūtus imdavo 25 metams). Tie žydai gyventojai, kurie 1940 m.
buvo sovietų ištremti į Sibirą, ironijos dėka nepatyrė Holokausto, sunaikinusio
Kybartų žydus. Buvusios sinagogos teritorijoje dabar stovi "Maxima".
Ekskursijos vyšnaitė ant torto buvo garsieji Kybartų rūsiai. Jie buvo pastatyti 1863 m. Manoma, kad čia buvo sandėliuojamos geležinkeliu pervežamos prekės.
Ekskursijos vyšnaitė ant torto buvo garsieji Kybartų rūsiai. Jie buvo pastatyti 1863 m. Manoma, kad čia buvo sandėliuojamos geležinkeliu pervežamos prekės.
Mūsų trys su puse valandos
apsisuko kaip nebuvusios.
Gera būna vasara sode atsipūsti
Kirminą nukabarot nuo kopūsto
Sode nieks nesėdi čia sudėję
rankų
Bet pavydi visos mergos tau
tavųjų mangų
Mangai, mangai, sirpsta tavo
mangai
Sukasi svajų padangėj
Gal tai magnetai, gal mangai
Tai miražai ar žabangai
Sėdžiu alkanas dabar po tavo
langu
Duok mieloji paragaut man savo
mangų
Bet tu man tik atsakai: “gana
svajoti”
Tu sedėk ramiai ir graužk tą savo
agurotį.
Nuoširdžiai dėkoju Lietuvos
Geležinkeliams už sugalvotą atrakciją, Sauliui ir Vitui už pažintį su
Kybartais, visiems pasienio ir muitinės darbuotojams už mums skirtą
laiką.
Ar esate buvę Kybartuose? Kokie
įspūdžiai?
Su meile ir, kaip visada,
susivėlusi Jūsų
Kūtvėla Mangaitė-Kybartaitė
Paruošė Vitas Katkevičius
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą