Šeštadienio
vakarą mažąja Lietuvos kultūros sostine tituluojamų Veisiejų miesto parke
vykusias šiltojo sezono palydėtuves netikėtomis varsomis praturtino čia
finišavęs istorinių automobilių ir motociklų ralis, kurį jau devintą kartą
surengė VšĮ „Saugus ratas“.
Papuošė
Veisiejų miesto šventę
Aidint vario
dūdoms ir susirinkusiųjų plojimams į miesto parką atriedėjo įspūdinga keturių
dešimčių antikvarinės technikos kolona, nejučia virtusi visuotinės traukos
objektu.
Ralio
dalyviai nesistebėjo susirinkusiais į šventę, kurie panoro nusifotografuoti
šalia parke išrikiuotų eksponatų, vertų ir rimčiausių muziejų salių, bei iš
pirmų lūpų išgirsti, kaip reikia mylėti ir puoselėti šią techniką, kad 40-50
metų senoliai atrodytų lyg vakar nuriedėję nuo surinkimo konvejerių.
Miestelio
seniūnas Zenonas Sabaliauskas, pasveikinęs visus renginio dalyvius, palinkėjo
jiems tokios pat neblėstančios meilės istorinei technikai ir ryžto rodyti ją
žmonėms, dar daug tokių žygių ir, žinoma, sugrįžti į tradicinę Veisiejų žmonių
susitikimų vietą.
Tokį
nuoširdų bendravimą šio ralio dalyviai patyrė ne tik čia. Pakili nuotaika
lydėjo renginio atidaryme Vilkaviškyje. Kybartuose ralio dalyvius priėmė Kybartų bendruomenė.
Lazdijų
merės taurė – į Vilnių...
Lazdijų
centre vykusios slalomo varžybos merės Ausmos Miškinienės taurei laimėti buvo
paskutinės iš 199 kilometrų distancijos, buvusios ralio programoje ir
privalomos dalyviams.
Tačiau
jos buvo atkaklios ir azartiškos, o svarbiausia – kaip ant delno matomos
varžybas stebėjusiems ir, regis, labai suinteresuotiems žiūrovams.
Lenktynes,
pasveikinusi miestelėnus ir čia susirinkusius miesto svečius bei visus ralio
dalyvius su besibaigiančia itin šilta vasara, stebėjo ir pati merė su šeima. Beje,
A. Miškinienė prasitarė ir pati svajojanti įsigyti istorinį automobilį.
Lazdijų
merės A. Miškinienės taurė šįkart iškeliavo į šalies sostinę, o ją pati merė
įteikė greičiausiai distanciją įveikusiems vilniečiams Edgarui Latiškevičiui ir
Pauliui Balčyčiui, kurie vairavo 1986 m pagamintą „Ford Sierra“ automobilį.
... o pagrindinis prizas – į Kauną
Pagrindinį
rėmėjų įsteigtą prizą – naujitelaičių „Goodyear“ padangų komplektą – išsivežė
bendrosios ralio įskaitos nugalėtojai, kauniečiai Darius ir Vilius
Gaidukevičiai, vairavę 1973 m gamybos „Mercedes Benz 280CE“ automobilį ir
pranokę visus konkurentus „Oldtimer“ (iki 1980 m. gamybos) ir „Youngtimer“ (iki 1990 m
pagaminta originali technika) klasėse.
„Yongtimer“ įskaitos
nugalėtoju jau antrus metus paeiliui tapo Vidmantas Kažukauskas, kuriam šiemet
talkino žmona Janina. Vilniečiai vairavo 1984 m „Mercedes Benz 240D“.
Antrąja
vietą iškovojo irgi šeimyninis duetas - Romas ir Jolanta Jakubauskai iš
Alytaus, vairavę metais senesnį nei varžovai „Ford Capri“, o trečiąją –
jungtinis vilniečio ir alytiškio Mariaus Rėklaičio ir Lino Žvinakevičiaus
ekipažas su „Porsche 944 Turbo“.
Dar
atkaklesnė kova virė senesnių – „Oldtimer“ automobilių klasėje, kurioje
„Saugaus rato“ rengiamų ralių istorijoje antrąją pergalę iškovojo kauniečiai
Erdvilas ir Rima Ališauskai, vairavę šiemet 40-tį „atšventusią“ „Porsche 911“.
Pirmą
kartą Erdvilas tokią pergalę kartu su Gintautu Mauricu šventė prieš dvejus
metus Jonavos rajono keliais vykusiame „Jonų ralyje“.
Antrąją
vietą kiek netikėtai laimėjo 1977 m gamybos „Volkswagen Transporter“ vairavę
kauniečiai Andrius ir Monika Vaitiekūnai, o trečiąją – vilniečiai Julius ir
Beata Ūžos su „Porsche 924 Turbo“.
Klasių
nugalėtojai ir prizininkai džiaugėsi ne tik specialiomis, istoriniams
automobiliams pritaikytomis Liqui Molly alyvomis, „Intercars“ ir kitais prizais,
bet ir puikia renginio atmosfera ir naujais atradimais ir pažintimis.
Pergalės
sudedamosios dalys
Taškus
būsimai pergalei ralio dalyviai kaupė ne tik tikslaus pravažiavimo,
orientavimosi, figūrinio vairavimo ir kitose rungtyse, bet ir demonstruodami
guvią orientaciją bei žinias apie pravažiuojamų vietovių istoriją, automobilių
detales ar atskirus mazgus. Jei techniką, kaip parodė atskira rungtis,
istorinių automobilių ralio dalyviai išmano ne prastai, tai sprendžiant ne
visas užduotis buvo lengva.
Iš tiesų, ar
daugelis esame girdėję apie vienintelę išlikusią Europoje, nuo 1424 metų iki
šiol nepakitusią valstybės sienos dalį, menančią Livonijos ir vokiečių ordino
laikus, Prūsijos kunigaikštystę, ir dar neseniai skyrusią Lietuvą nuo Lenkijos
ir tebeskiriančią nuo Rusijos?
O ar daug
žinovų gali pasigirti žiniomis kokiu automobiliu į Paežerių dvarą keliaudavo
jo paskutinis valdytojas, Vasario
16-osios Nepriklausomybės Akto signataras, bankininkas Jonas Vailokaitis?
Tokių ir
panašių klausimų, į kuriuos turėjo atsakyti ralio dalyviai, buvo ne vienas ir
ne du.
Patyrę
veteranai ir aršūs debiutantai
„Ko gero
didžiausias mūsų, organizatorių, o kartu ir visų ralio dalyvių laimėjimas, kad
visa keturių dešimčių istorinės technikos kolona, startavusi Vilkaviškyje,
nepaisant garbaus jos atstovų amžiaus, pasiekė finišą Veisiejuose, - renginio
uždaryme kalbėjo jo organizatorius Valdas Juozas Vilūnas. – Tai rodo rimtą ir
labai atsakingą istorinės technikos puoselėtojų požiūrį į pagrindinį savo
laisvalaikio užsiėmimą ir pasididžiavimą“.
V.J. Vilūnas
pasidžiaugė, kad apie 70 proc. dalyvių sudarė tokių ralių debiutantai, kas
leidžia pranašauti renginio gyvybingumą. Dar didesnis naujokų privalumas –
siekis nenusileisti renginio veteranams, ką jiems labai sėkmingai pavyko
įrodyti.
Džiugina ir
besiplečianti dalyvių geografija. Ką tik pasibaigusiame ralyje daugiausia – 12
ekipažų – buvo iš Kauno, 11 – iš Vilniaus, 4 – iš Vilkaviškio ir jį
garsinančio, sumanaus organizatoriaus Petro Žilionio vadovaujamo „Senų vežimų
klubo“, 3 – iš Alytaus, po vieną iš Marijampolės, Trakų, Kelmės, Šiaulių,
Utenos, Elektrėnų, Kėdainių, Prienų ir Žiežmarių.
Pirmą kartą
ralio trasos nebeišsiteko Lietuvoje, o driekėsi ir per Lenkiją, kurios keliais
iš 199 km bendro trasos ilgio ralio dalyviai sukorė 113 km, o Lietuvos – 86 km.
Ralio
trasomis riedėjo skirtingų markių ar bent skirtingų modelių istorinė techniką, tad
ir žiūrovai, ir varžovai turėjo į ką paganyti akis.
Seniausią,
1956 m. gamybos išskirtinį gražuolį „Desoto Firedome“ vairavo Juozas ir Laima
Skauronai, o Jonas Grinevičius ir Tadas Dulskis (abu ekipažai iš „Senų vežimų
klubo“) visus stebino „Lincoln Continental“ limuzinu, kurio ratus suko didžiausio
ralyje, net 8,2 litro darbo tūrio benzininis variklis.
O argi
mažesnio dėmesio vertas Romas Juška su Karoliu Klapatausku, atvykusiu iš
Anglijos, kur gyvena kartu su tėvais, sava eiga iš Kelmės atvairavę 1959m.
gamybos retą GAZ 93 sunkvežimį, su kuriuo be menkiausių trukdžių jie įveikė
visą distanciją ir kurio variklis, specialistų nuomone, veikia geriau, nei ką
tik surinktas gamykloje?
Arba
kauniečiai Saulius Kirstukas su Danguole Simanauskiene, vieninteliai trasą
įveikę su „Jawa 350“ motociklu?
Irmanto GELŪNO
nuotraukos
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą